ISI Symposium 2017 – Dag 2

Efter igår havde vi enorme forventninger til i dag – Og disse forventninger blev uden tvivl opfyldt. Dag 2 var niveuaer bedre end dag 1. Ikke at dag 1 var dårlig, men dagen i dag har været enorm god. Alle speakers kom med endnu bedre oplæg, og endnu flere guldkorn.

Dagen startede, hvor dagen sluttede igår, med den yderst kompetente læge Dr. Bryan Walsh. Hans emne for dagens oplæg var “Metabolic medicine: Understanding how to put a complete health enhancing plan toghetter”

Efter frokost tog ISI ejer, og chef-træner Eoin Lacey over med “Scientific body composition assessment and utilizing it with your nutritional and lifestyle modification”.

Dagens blev afsluttet af Dr. Eric Serrano med “Hormonal dysfunction, how trainers, coaches and nutritionists can identify and treat imbalance”.

Det er svært at nøjes med 10 pointers herunder, men jeg vil forsøge mig. Igår troede jeg, at jeg havde husket de 10 bedste, men opdagede kort efter at jeg havde misset 2 hele ark noter.

  1. Basis er kedelig, men yderst vigtigt. Lær basis hvis du ønsker at hjælpe så mange klienter som muligt. Det er ikke hormonelle problemer vi skal se på, men problemer med cellernes funktion. Hvis dine celler ikke fungere optimalt, vil det skabe yderlige problemer.
  2. Der findes 2 typer fedtceller. Sunde fedtceller og usunde fedtceller. Sunde fedtceller har lav udskillelse af Leptin, og høj udskillelse af Adiponectin. Usunde fedtceller har derimod stor frigivelse af Leptin, og lav frigivelse af Apiponectin. Rationen mellem Leptin og Adiponection er afgørende og kaldes AL rationen.
  3. ATP er afgørende for at alle celler kan yde deres funktion. Uden forståelsen af Krebs cyklussen, mangler du forståelsen af dannelsen af ATP. Det er afgørende at du som personlig træner kender denne basis inden for fysiologi.
  4. Det er afgørende med et godt spørgeskema til dine klienter. Jo mere viden du kan indsamle, jo bedre kan du hjælpe klienterne som personlig træner.
  5. “The big 4” – Disse 4 punkter er afgørende for hvordan alle mennekser har det. Glukose regulation. Anemia (Oxygens funktion og – Optagelse og brugen af ilt for dannelse af ATP). Mave/Tarm/Lever funktion – Hvor godt fungere disse systemer for dig. Wellbeing – Hvor godt har det socialt og personligt, har afgørende betydning for dine hormonelle niveauer, herunder inflammation og risikoen for livsstilssygdomme.
  6. Når vi kigger på Type 2 diabetes og klienter med Pre-diabetes er det afgørende at kigge på “First phase insulin response”. Her skal vi se nærmere på GLP-1. Responsen sker 2 min inden frigivelse af insulin. “Second phase response” er den kendte frigivelse af Insulin ved højt blodsukker.
  7. Broccoli-stilke (De lange tynde broccoli stilke, stave) har 9x flere anti-ocidanter end almindelig broccoli.
  8. Alle valg du tager bringer dig tættere eller lægnere fra dit mål. Det gælder både kost, træning, livsstil, kosttilskud, søvn osv. Du vil enten komme tættere på dit mål, eller bevæge dig væk fra dit mål.
  9. Vælg dine målmetoder med omhu. Alle metoder har faldgrupper og det er afgørende at kende disse. Det hjælper intet at mål, hvis du ikke er præcis.
  10. Det er kendt i litteraturen af fedme fører til inflammation, men nu viser studier også at inflammation fører til fedme. Man kan altså forudsige om der er risiko for overvægt inden det sker.

Sikke en dag! Vi er fyldt i hovederne efter en lærerig dag og maverne efter en stor middag. Nu skal vi bestille lidt kurser, bøger, og forberede en kommende weekend med undervisning i centeret til jer klienter – Glæd jer til denne nyhed som snarest kommer.

Imorgen er endnu en dag, hvor den står på “Serrano special”. Hvis man kender Eric Serrano, vil man vide at denne dag kan blive yderst givende og underholdende.

Tagget , , , , , , , , , , .

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *