Struktural balance – Biceps brachii og Brachialis

Struktural balance

Jeg har tidligere blogget om struktural balance – Henholdsvis vigtigheden af en stærk overkrop og stærk underkroppen. I overkroppen er det ofte Trap 3 og de eksterne rotatorer i skulderen der er for svage. I underkroppen ofte Vastus medialis obliquus. I overkroppen har vi dog ofte et andet problem, nemlig ekstremiterne/armene. Her ser vi ofte 2 muskler der ikke er stærke nok til optimalt udvikling, nemlig Biceps brachii og Brachialis.

Herunder kan du læse lidt om de 2 muskler og se forslag til øvelser for dem.

Biceps Brachii

Udspring – Den har 2 udspring:
1 – Caput longum fra tuberculum supraglenoidale
2 – Caput breve fra processus coracoideus
– Herefter løber de to udspring sammen til et fælles muskelbund.

Insertion
Med to sener på Tuberositas radii som er den stærkeste sene, og bagfladen af Ulna.

Funktion
Ved en muskel med 2 udspring finder vi også 2 funktioner:
1 – Caput longum flektere og supinerer i albueled (Art. cubiti) og abducere i skulderled (Art. Humeri).
2 – Caput breve flektiere og supinerer i albueled (Art. cubiti) og flektere i skulderled (Art. Humeri).

Biceps Brachii

Biceps Brachii

Brachialis

Udspring – Den nederste del af overarmsknoglen med et stort udspring der dækker forfladen af knoglen.

Insertion
Tuberositas ulnae (underarmen…)

Funktion
Fleksion i albueled (Art. cubiti)

Unknown
Gode øvelser – Vælg 1-2 alt efter dit program (Der findes utallige flere…)
A. Db preacher curl – Neutral
A. Db preacher curl – Supineret
A. Db preacher curl – Neutral til supineret (rotation)
A. Db incline bench curl – 45-60 grader – Neutral
A. Db incline bench curl – 45-60 grader – Supineret
A. Db inclein bench curl – 45-60 grader – Neutral til supineret (rotation)
A. Db seated curl – Neutral
A. Db seated curl – Supineret
A. Db seated curl – Neutral til supineret (rotation)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *