Kalorier

Kalorier er den mængde af energi, som den mad vi spiser indeholder.

Ligeledes vil motion og fysisk aktivitet også forbrænde kalorier – altså energi.

Vores forskellige makronærringsstoffer: protein, kulhydrat, fedt, alkohol indeholder forskellige mængder af energi.

Mængderne af energi, som vi udvinder af de enkelte nærringsstoffer er inddelt således:

Makronærringsstof

Protein Kulhydrat Fedt Alkohol
Mængde af energi pr. GrAM (kalorier) 4 4 9 7

 

Kalorier er den afgørende faktor for, hvorvidt vi vedligeholder vores vægt, taber os eller tager på.

Se vores kalorieindtag i forhold til vores kropsvægt, som en form for pengepung (vores krop/vægt). Vores indtægter (mad og væske) kan enten være for små, lige tilpas eller for store. Vores udgifter (motion og fysisk aktivitet) kan være for små, lige tilpas eller for store. Vores pung har en nuværende kapacitet, som er tilpasset indtægterne og udgifter. Hvis indtægter pludselig bliver for store i forhold til udgifterne, så vil vi få brug for en større pung – med andre ord, vores kropsvægt vil stige. Hvorimod, hvis udgifterne er større end indtægter kan vi nøjes med en mindre pung – vores vægt vil falde. Til sidst, men ikke mindst, så vil en balance i mellem udgifter og indtægter sørger for, at pungen er lige tilpas, som den er – vores vægt vil vedligeholdes.

Dette betyder i alt sin enkelthed, at hvad der afgør, om du tager på, vedligeholder eller taber dig er dit indtag af mad og væske med energi vs. din fysiske aktivitet og motion.

Ligeledes kan du se i ovenstående skema, at vores forskellige makronærringsstoffer indeholder forskellige mængder af energi. Så 1 gram fedt indeholder mere energi end 1 gram protein eller kulhydrat.

Dermed kunne man godt udlede, at det er ”ligemeget”, hvor de enkelte kalorier kommer fra, når man bestræber sig på et vægttab, sundhed eller at øge din muskelmasse. Det er dog sådan, at de enkelte nærringsstoffer har forskellige funktioner i kroppen, som hver især er afgørende for vores sundhed. Så fremfor blot at kigge på, hvorvidt vi overholder den rette kvantitet (mængde) af indtag af kalorier vs. forbrug af kalorier, så bør vi i den grad fokuserer på kvaliteten. Kvaliteten bliver nemlig den afgørende faktor for – ikke blot, hvordan vores vægt bevæger sig op eller ned -, men hvorvidt du har det godt og din krop fungerer bedst muligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *