Kan du reducere risikoen for at blive ramt af Covid-19 gennem kost og kosttilskud?

Først og fremmest vil jeg gerne påpege, at dette indlæg ikke skal bruges som en erstatning for myndighedernes udmeldinger. Alle bør lytte til regeringens udmeldinger og rette sig efter disse.

Indlægget omhandler forskning vedrørende Corona-vira generelt, influenza og forkølelse og hvordan disse kan forebygges gennem kost og kosttilskud. Hvorvidt disse fund også gælder for Covid-19 er umuligt at sige, da virusset er helt nyt og forskelligt fra andre Corona-vira. Så kost og kosttilskud kan stadig ikke erstatte god hygiejne (vask dine hænder grundet, lad være med at røre dit ansigt og brug håndsprit).

Kosttilskud mod influenza og forkølelser

Først og fremmest ved man ikke, om forskning lavet på forkølelse kan appliceres til Corona-vira – og dermed heller ikke Covid-19.

Men der findes kosttilskud, som der er moderat evidens for kan forebygge forkølelse eller influenza. Disse er blandt andet:

  • C-vitamin kan reducere længden på dine symptomer (forkølelse), hvis du har taget det regelmæssigt før du blev syg.
  • D-vitamin kan faktisk hjælpe med at forebygge infektioner i de øvre luftveje – som Covid-19 jo forårsager.
  • Zinc af typen Iozenges kan reducere dine symptomers styrke/alvor ved at inhibere virussens evne til at replicere sig selv.

Kosttilskud med svag evidens mod forkølelse eller influenza er:

  • Hvidløg, ja, hvidløg. Hvidløg har mange antibakterielle egenskaber, men der er kun svag evidens for at det forebygger forkølelse.
  • Echinacea har lidt evidens, men fordelene er små.
  • Probiotika kan faktisk hjælpe, men du skal have nogle specfikke strenge og effekten varierer fra person til person, da det handler om den enkeltes mave-tarmflora.
  • N-Aetylcysteine har svag evidens for at reducere forkølelses-forløb.

Hvad med kosten? Kan den hjælpe med at forebygge Covid-19?

Generelt hjælper kost med at forebygge sygdomme. Spiser du dårligt, vil du være mere i risikozonen for at blive syg end personer, der spiser en sund og varieret kost. Samtidig er mangel på søvn også en vigtig faktor, når det kommer til risikoen for at blive syg. Så sørg for at få nok søvn! Får du for lidt søvn, er dit immunforsvar kompromitteret, og du bliver lettere modtagelig for sygdomme.

Reducer mængden af forarbejdet mad. Forarbejdede kulhydrater og fedtstoffer kan faktisk påvirke dit immunforsvar negativt, så skru ned for det.

Ovenstående er der moderat evidens for. Og skal du så prøve nogle af de lidt mere obskure ting ( = mindre evidens), kan du prøve at gurgle – eksempelvis saltvand. Dette kan måske have nogle fordele mod infektioner i de øvre luftveje, men evidensen er som sagt sparsom.

Honning er også en go-to for mange, men selvom honning måske har anti-influenza egenskaber, er dette aldrig testet på mennesker, så det er svært at sige noget om. Men hvis du hoster, har honning vist sig at kunne hjælpe på dette.

God hygiejne, sund kost og masser af søvn

Er dit bedste forsvar mod Corona/Covid-19. Hold dig derudover fra alt og alle – også familien. Det nytter ikke noget at ses med “nogle få” eller “de nærmeste” – alle kan smitte og alle kan være smittebærere, og vi er nødt til at løfte i flok. Vi skal passe på de gamle og alle dem som er i risikogruppen. Vi kan ikke leve med at smitte disse.

Hold god hygiejne hele tiden og hold dig fra andre. Spis fornuftigt med masser af frugt og grønt og få nok søvn – så er dit immunforsvar også klar til at bekæmpe virussen.

Pas på jer selv og hinanden.

Tagget , , , , , .

En kommentar

  1. Fuldkommen enig.

    Søvn,
    Bevægelse,
    Kost,
    Tilskud
    alt der booster immunforsvaret er altid fornuftigt at kigge ind i men der er en jungle af råd så det er godt at få lidt fokus på hvad der er evidens bag ved.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *